Verbreek social distance op social media!

Gepubliceerd op 21 oktober 2020 om 14:08


De maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, hebben een grote impact op onze bedrijven en organisaties. Veel sectoren moeten (tijdelijk) sluiten, velen permanent want de Bank voor Internationale Betalingen trekt aan de alarmbel en vreest een golf aan faillissementen. We lopen even verloren. De sociale media van je onderneming is misschien het laatste waar je nu aan denkt. Toch is het belangrijk om ook in deze bizarre tijden online zichtbaar te blijven!

 

Coronatijd is schermtijd!

 

Minder mensen bereikbaar, kantoren dicht, winkels dicht. De coronacrisis heeft nu al een enorm effect op het bedrijfsleven. Als online marketeer zeg ik: blijf juist nu communiceren! En hoe doe je dit beter dan via je website en social media. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van social media tijdens de eerste weken van de lockdown enorm is gestegen.

Gebruik deze tijd in je voordeel! Stel een proactieve social media-strategie op. Probeer minstens één keer per week een bericht te plaatsen, om jouw volgers te laten weten hoe het met je bedrijf gaat en welke veranderingen er worden doorgevoerd als gevolg van het Coronavirus.

 

Laat weten dat en hoe je bereikbaar bent!

 

Klanten hebben daarom vragen over de bedrijvigheid en over de bereikbaarheid van bedrijven, of je nu B2B of B2C handelt. Het is namelijk in deze periode even niet zo vanzelfsprekend dat je open bent tussen 09:00 – 17:00 uur en dat je via alle communicatiemiddelen bereikbaar bent. Als het even tegenzit heb je momenteel ook (nog) niet de middelen of het personeel om aanvragen zo snel te beantwoorden als normaal.

Kom daarom naar buiten met een statement en laat weten dát je nog bereikbaar bent en vooral ook hóé je bereikbaar bent. Is het bedrijf bijvoorbeeld fysiek gesloten, maar ben je wel telefonisch en via de mail bereikbaar: laat het weten! Kunnen klanten bestellingen wel ophalen of ben je bereid te leveren? Laat het weten! Plaats hierover bijvoorbeeld een nieuwsbericht op de website en post een bericht op de social-media-accounts. 

 

Welke kans biedt social media voor bedrijven in tijden van corona? Enkele tips.

 

  • Inspelen op de actualiteit
    In het geval van een wereldwijde pandemie met ernstige gezondheidsrisico's is het vooral zaak hier zeer voorzichtig mee om te gaan.

    Dit is wel hét moment om te investeren in content. Sportscholen die video's delen voor thuissporten bijvoorbeeld. Kapperszaken die afhaling- en/of levering aanbieden ... De tijdsbesteding aan media stijgen enorm, aan jou en je merk om hierop slim in te spelen. Ook kun je adverteren met je veelgestelde vragen om consumenten te informeren. Wees wel voorzichtig met het inspelen op de crisis, je wilt niet beschuldigt worden van lijkenpikkerij!

  • Bereid acties voor voor het heropenen van je zaak
    Wanneer de lockdown opgeheven wordt, zullen vele consumenten uitbundig zijn. Als zaak kan het interessant zijn om hierop in te spelen. Dit kan eenvoudig (bvb. tijdelijke actie bij heropening) of uitgebreid (groot heropeningsevent met bijhorende marketinginspanningen).

 

  • Focus op online-verkoop.
    Men lijkt de ouderwetse winkel liever te mijden en bestelt online zijn spullen. Daarbij zijn er veel meer mensen thuis en is er een boost op het laten thuisbezorgen van spullen. De term ‘online bestellen’ in combinatie met allerlei soorten producten wordt veel vaker gebruikt in de zoekmachines. Leg je focus op afhaling en/of levering. Ik moet wel zeggen dat de kans reëel is dat de vraag naar je producten na de lockdown terug daalt. Probeer daarom zoveel mogelijk de huidige klanten vast te houden. Deze lange termijn klantenbinding kan je bekomen door onder meer een goede remarketingstrategie op te zetten, een nieuwsbriefsysteem uit te denken of door expliciet je klanten aan te moedigen je te volgen op sociale media.

 

  • Impact op je klantcontact
    Het aantal 'touchpoints' met consumenten stijgt. Wat? Dit zijn contactmomenten waarbij een organisatie of merk op verschillende manieren communiceert en informatie aanreikt aan potentiële klanten en bestaande klanten. Je kunt hierop inspelen met FAQ's (frequently asked questions) of contactmogelijkheden via Facebook Messenger om in hun behoefte aan informatie te voorzien.

 

  • Geniet van afwezigheid concurrentie op sociale media, Facebook, …
    Niet alleen zorgt de afwezigheid van de concurrentie ervoor dat de prijzen om te adverteren lager liggen, het biedt extra mogelijkheden om jouw product/dienst aan klanten van de concurrentie te tonen.

 

Het zijn onzekere tijden voor iedereen, en het is vaak zoeken naar de juiste aanpak. Wat de oplossing ook is, tijdens crisisperiode is handelen - het heft in eigen handen nemen - belangrijker dan ooit. Moeilijke tijden bieden ook opportuniteiten, aan ons om deze te grijpen.

 

 

Wacht je de volgende pandemie liever niet af?

Contacteer mij dan nù en hoewel ik ook graag even langskom, kan alles eenvoudig, snel en goedkoop vanop afstand geregeld worden.


 »