Rebranding tijdens Corona.

Gepubliceerd op 20 november 2020 om 14:02


Rebranden tijdens Corona, moet je dat nou eigenlijk wel willen? Interessante vraag en tegelijk ook een ingewikkelde. Waarom? Omdat er geen eenduidig antwoord op te geven is. Of een bedrijf NU toe is aan een rebranding is van zoveel meer factoren afhankelijk. Daarom in deze blog: de algemene redenen waarom je wel of niet voor een rebranding zou moeten gaan. Plus: Wat zijn de voordelen en nadelen van rebranden tijdens Corona? – (ik hoor je denken: voordelen? Ja, er zijn zeker voordelen!) 

 

Wat is ‘rebranden’?

Met rebranden wordt het (ingrijpend) veranderen van de identiteit, de essentie van een merk bedoeld. Subtiele aanpassingen of de boel omgooien en je huidige positionering vervangen door een nieuwe. De koers van het bedrijf is geleidelijk (of juist abrupt) veranderd. Nu past de ‘oude jas’ niet meer. 

 

De uitstraling (Huisstijl) & de tone-of-voice (taaluitingen op o.a. website en social media) representeert het verhaal van het bedrijf niet meer. Het bedrijf is hierdoor niet optimaal in staat om de beoogde ideale doelgroep te raken. Communiceren gebeurt uiteraard nog wel, maar de aandacht van de doelgroep grijpen en vasthouden lukt onvoldoende. Bedrijven willen in de coronatijd hun betrokkenheid laten zien. Een mooi stukje marketing tijdens het coronavirus.

 

Algemene redenen om te rebranden

  • De visie/missie/strategie/cultuur/doelen van je bedrijf zijn (geleidelijk of abrupt) veranderd;
  • Je aanpak/producten/diensten zijn (geleidelijk of abrupt) veranderd; 
  • Het imago van je bedrijf heeft een deuk opgelopen (zoals Corona het bier); 
  • Je gaat fuseren;
  • Het design stamt uit de middeleeuwen.
  • Tijdelijk nspelen op de actualiteit (corona, WK voetbal, Black Friday …)

 

Voordelen rebranden tijdens Corona

Voordeel 1: meer tijd voor reflectie 

 

Door Corona geraken sommige bedrijven tot stilstand qua omzet. Maar dit betekent niet dat je stil hoeft te zitten. Je hebt nu meer tijd om ‘aan’ je bedrijf te zitten in plaats van ‘in’. Tijd voor reflectie en het uitzetten van de grote lijnen dus! Doordat de rebranding jouw volledige aandacht krijgt kun je er vanuit gaan dat de uitkomsten van de rebranding beter gefundeerd zullen zijn. Een kans!

 

Voordeel 2: je houdt je klanten, personeel en partners betrokken bij je bedrijf tijdens Corona 

 

Je klanten gaan wat vinden van de rebranding. Of het nou negatief, positief of tijdelijk is, je gaat het horen. Sommige mensen vinden veranderen sowieso heel moeilijk. Houd ze aan boord door hen te betrekken bij het proces. Zo maak je niet alleen betere keuzes in het proces, je weet straks ook zeker dat zij de nieuwe rebranding volledig zullen omarmen. 

 

Ook Macdonalds en Randstad spelen goed in op het coronavirus wat betreft hun vormgeving. Hun logo is tijdelijk aangepast, maar ook hun social media wijst mensen erop om afstand te houden van elkaar, op een leuke, vrolijke manier. Een subtiele rebranding dus.

 

Bij Chiquita hebben ze hun logo verandert zonder vrouw. Ze melden dat de vrouw ook thuis blijft en daardoor niet meer op de sticker zichtbaar is. Een mooie insteek! Ook spelen ze er goed op in met hun social media.

Algemene redenen om NIET aan een rebranding te beginnen

Het gras is niet altijd groener aan de andere kant. Heb je echt voldoende redenen voor een rebranding of wil je gewoon ‘even iets nieuws’? Soms kan het namelijk meer problemen geven als je de “echte” problemen erachter niet aanpakt. 

 

Foute redenen; 

  • Je wilt niet over de koers nadenken maar alleen een nieuw fris uiterlijk;  
  • De omzet valt tegen maar je weet nog niet zeker waar dat aan ligt; 
  • Je bent nog niet zo bekend in je markt en de nieuwe uitstraling moet dat voor je oplossen;
  • De concurrentie is aan het rebranden en je wilt niet “achterblijven”.

 

Heb je goed gefundeerde redenen waarom je de rebranding wilt? Ga ervoor. Je hebt nu waarschijnlijk meer tijd om ‘aan’ je bedrijf te zitten ipv ‘in’. Echte aandacht maakt alles mooier (ja die slogan heb ik gejat van Ikea). Durf die stap te zetten en maak straks als eerste een lekker frisse (en gefundeerde!) start in onze “nieuwe” samenleving.

 

Cornavirus en vormgeving

Elk bedrijf pakt het anders aan. Ga er eens goed voor zitten, op welke manier wil jij duidelijk maken aan je klanten hoe jij omgaat met het cornavirus. Wil je inspelen op gebeurtenissen met social media? Of wil je er eigenlijk niets over kwijt. Bekijk goed je huidige strategie, gevoel en vormgeving. En baseer hier je keuze op. Elk bedrijf is anders, maar met een goed voorbedacht plan kan jij de betrokkenheid alleen maar groter maken.

 

Spelen er grote gebeurtenissen rondom jouw bedrijf en wil je hier het liefst op inspelen? Maar je weet niet waar je moet beginnen? Je kan een half uur gratis sparren met mij. Zo kunnen we kijken of we dezelfde gedachtes hebben om de betrokkenheid te vergroten bij jouw doelgroep.


«   »