Social media trends 2021.

Gepubliceerd op 16 december 2020 om 11:08


De wereld van social media werd sterk beïnvloed door de ontwikkelingen van 2020. We zagen een sterk toenemende activiteit van gebruikers op social media vanwege (onder andere) het thuiswerken en de (gedeeltelijke) lockdown. Gelukkig bleek de invloed van COVID-19 op marktleider Facebook beperkt. Zelfs in het rampzalige tweede kwartaal van 2020 was er groei voor Facebook.. In deze blog ga ik dieper in op de verwachtingen van social media advertising.

 

Klantbeleving: korte termijn of lange termijn?

Meer dan ooit hebben ondernemers een lastige keuze te maken tussen resultaat op de korte termijn en succes op de lange termijn. Vanwege de verloren omzetten die veel bedrijven hebben geleden tijdens de eerste en de huidige coronagolf, moet er terrein worden goedgemaakt. In de periode voordat het virus uitbrak zagen we, ook binnen social advertising, een duidelijke verschuiving naar long term value en het bouwen van relaties via een duurzame paid strategie op social media. We moeten concluderen dat de focus verschoven is naar de korte termijn.

 

Omdat we minder naar de winkel gaan en het dus lastiger is om tastbaar je publiek te inspireren, is het optuigen van een sterke pakkende beleving op social media belangrijker dan ooit tevoren. De klantbeleving moet beter en daarvoor moet je investeren in de lange termijn. Denk daarbij aan metrics als awareness, brand recall, engagement, frequentie etc. Puur op social commerce op de korte termijn duiken, gaat je dus niet helpen in het post-COVID-tijdperk. Ik adviseer dus nadrukkelijk aan bedrijven en merken om zich niet blind te staren op conversiecampagnes* die helpen bij het opvullen van achterstanden. Ga structureel bouwen aan de nieuwe realiteit waarin de digitale beleving die de klant van je merk te zien krijgt (en dus ook via social media), sterk moet worden verbeterd. (conversie: het moment waarop een bezoeker van de website overgaat tot een aankoop)

 

Nadruk ligt op social selling & e-commerce.

Je zou social media kunnen zien als de grootste marktplaats ter wereld. Zeker nu de draai naar digitaal is versneld. E-commerce zal de komende jaren nog meer aan belang winnen en neemt deels de winkelervaring over. We hebben in 2020 al kunnen zien dat de grote social mediakanalen steeds weer nieuwe e-commercefeatures blijven lanceren. Denk bijvoorbeeld aan Pinterest met Shopping en Stories en Instagram Shopping. Deze laatste wordt hét e-commerce platform! Meer en meer merken duiken op deze nieuwe mogelijkheden. H&M, Ziengs, enz. maar ook bedrijven promoten massaal online take-away, schoonheidsproducten, etc.

 

 

Diversiteit binnen het socialmedia-landschap

Naast Facebook en Instagram kunnen we ook kanalen als Pinterest, Snapchat, TikTok en natuurlijk Youtube, LinkedIn en Twitter nu inzetten binnen onze socialadvertising-strategie. TikTok dé rijzende ster van het moment en ook LinkedIn voor jonge ondernemers is vooral in België zeer populair aan het worden.

 

Facebook blijft het ‘mainstream’ kanaal voor de wat commerciëler geladen content (behalve in geval van jonge doelgroepen), aangevuld met kanalen voor specifieke doelstellingen, niches of onderwerpen. Instagram zien we bijvoorbeeld erg veel gebruikt worden door fashion en food met een consistent kleurenpallet in hun feed. Pinterest door home, TikTok door de muziekindustrie, LinkedIn voor jonge ondernemers… Noem maar op! De komende jaren zullen bedrijven en merken hun budget nog meer gaan spreiden voor doelen en doelgroepen, een positieve ontwikkeling.

 

Nieuwe vormen om verhalen te delen

Op social media is het al bijna niet meer weg te denken: storytelling. De term spreekt voor zich: een verhaal vertellen via social media. Bij een verhaal denk je al snel aan tekst, maar op social media wil je juist de aandacht trekken. Je hebt een paar seconden om je boodschap naar voren te brengen voordat men verder scrolt. Kort en krachtig! Omdat ik hier bedrijven aanspreek wil ik het over corporate storytelling hebben. Dit gebeurde pre-CORONA in elkaars fysieke aanwezigheid, in groepen of op het podium. Sinds begin dit jaar zijn we massaal overgeschakeld naar beeldschermen, voor een-op-eengesprekken, vergaderingen, creatieve sessies, trainingen en nog veel meer.

 

Contact maken en behouden met jouw klant is uiteraard een must. Zo is er een duidelijke trend richting de basics van social media zichtbaar. Een hernieuwde focus op dat waar het kanaal initieel voor bedoeld is/was: conversaties!

Wat dat betreft is het dus niet gek om te zien dat er steeds meer advertentievormen gelanceerd worden die proberen om paid en conversaties aan elkaar te koppelen. Zo zagen we eerder al advertenties waarmee je via Facebook op Messenger een conversatie kunt starten met gebruikers, via de Facebook-to-messenger ads. 

En in 2020 kwam LinkedIn met zijn conversation ads. Hierbij zet je een campagne op met meerdere conversiepaden die leiden tot verschillende call-to-actions, zoals: downloads genereren, websitebezoek stimuleren, producten in de kijker, inschrijving voor webinars, donaties en vrijwilligers aantrekken, sollicitaties voor vacatures, etc.

 

Balans vinden en behouden in 2021

We kunnen vaststellen dat 2021 voor socialmedia-marketeers en ondernemers een uitdagend jaar gaat worden. Wil jij in 2021 meer inzetten op social advertising voor het behalen van kortetermijndoelen en het bouwen van een duurzaam ‘post-Corona’-merk waarin de beleving van de gebruiker centraal staat? Of heb je andere vragen over wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen? Aarzel niet en neem contact.


«   »