Debranding is de nieuwe rebranding.

Gepubliceerd op 25 maart 2021 om 16:12


Van Burger King en Toyota tot Intel en Warner Brothers, grote merken laten details en diepgang achterwege. Waarom eigenlijk?

 

Wat is debranding?

Een van de problemen die merken tegenwoordig hebben, is de band met ons, de consumenten.

Als we terugdenken aan onze favoriete producten, associëren we dat product met de merknaam of het imago. In de loop der jaren is de trend aan het veranderen; sommige bedrijven vervangen de naam en het imago van het merk door alleen het imago te gebruiken zonder de merknaam. Wij zullen hieronder enkele voorbeelden zien die wij allemaal kennen.

Nu kunnen we DEBRANDING definiëren. Het is een trend die al jaren geleden is ingezet. Bij debranding ontdoen bedrijven zich in principe van hun logo's en gebruiken ze andere grafische elementen die ons in staat stellen het merk te identificeren en te definiëren. Deze techniek maakt het imago persoonlijker met een betere toekomstprojectie en minder corporatief. Het is belangrijk te zeggen dat niet alle bedrijven dit kunnen doen. het hangt af van hun status en ook van het oorspronkelijke ontwerp van het merk.

 

Er zijn vele voorbeelden die wij allen kennen die gebruik maken van debranding:

Coca-cola heeft altijd aan het hoofd gestaan op vlak van marketing over de hele wereld. In 2013 probeerden ze hun producten te verkopen met een herkenbare verpakking, maar zonder het woord Coca-Cola. In plaats daarvan plaatsten ze de meest voorkomende namen in elk land, zodat de klanten zich meer verbonden voelden met het merk, omdat het gepersonaliseerd was. Met dat beleid hebben ze niet alleen hun consumptie met 7% verhoogd maar ook hun community op social media.

 

Een ander mooi voorbeeld is Nike: al 50 jaar lang verandert het merk, maar zonder zijn identiteit te verliezen. Ook zij maken gebruik van de debranding, en nu herkent iedereen het merk enkel en alleen aan hun bekende 'swoosh'.

Burger King keerde terug naar de jaren '90 met een eenvoudigere, plattere identiteit:

Rolling Stone heeft zijn karakterstreep en slagschaduw laten vallen voor een strakkere rand:

Warner Bros. ontdoet zich van verguldsel en verlengt zijn schild via de gulden snede:

Andere voorbeelden:

We kunnen zeggen dat debranding een efficiënte marketingstrategie is om van de ruis van sommige merken af te komen en dichter bij de consument te staan.

 

Is debranding de toekomst?

Wat mensen tegenwoordig van merken willen, is dat ze dichter bij de consument staan, proberen hun gevoelens te beïnvloeden en het merk in hun dagelijks leven te integreren.

Merken verkopen zich minder als merken, en staan veel dichter bij de consument. Vaak komt er een sociaal-culturele boodschap bij kijken. Nike zet bijvoorbeeld heel fel in op onze multiculturele wereld. Woke is in! 

Kortom, wat aan het veranderen is, is de focus van de boodschap. Daarom moeten merken innoveren als ze succes willen hebben bij hun consumenten. En waarom niet, door te proberen debranding toe te passen?


«   »