Waarom je moet adverteren op social media.

Gepubliceerd op 26 april 2021 om 17:54


Kosteneffectief

Adverteren op social media is een erg kostenefficiënte manier om je doelgroep te bereiken. Het is namelijk vaak goedkoper in kosten dan andere advertentiemogelijkheden, zoals offline advertising in lokale kranten of magazines. Ook kan je de resultaten van online advertenties veel beter meten.

Facebook is een relatief goedkoop platform om op te adverteren. Met een dagbudget van één euro (LinkedIn is dat min. €10) is het al goed mogelijk om te adverteren op Facebook. Je kunt je advertenties doorlopend weergeven, maar het is ook mogelijk om een begin- en einddatum in te stellen. Wanneer je kiest voor een looptijdbudget is het bovendien zelfs mogelijk om te kiezen op welke dagen en welke momenten van de dag je advertenties weergegeven worden, door middel van een advertentieplanning. Met deze mogelijkheden baken je je bestedingen duidelijk af en voorkom je dat je meer spendeert dan de bedoeling was.

Keuze- en plaatsingsmogelijkheden.

Facebook biedt o.a. verschillende plaatsingsmogelijkheden aan voor advertenties. De meest gekozen plaatsingsmogelijkheid is de vertoning van de advertentie in de newsfeed. Hierbij zien Facebook gebruikers de advertentie tussen de organische (niet-betaalde) berichten staan, in een vergelijkbare opmaak als deze berichten. Het voordeel van deze plaatsing is dat advertenties minder snel herkenbaar zijn als content met een promotioneel doeleinde, waardoor gebruikers eerder geneigd zullen zijn om te interacteren met de advertentie.

Naast deze plaatsing is het ook mogelijk om je advertentie te vertonen in de sidebar (de rechterkolom bij de desktopversie van Facebook), in Facebook Stories, in de Marketplace, in-stream bij video’s, binnen artikelen, tussen resultaten in de zoekfunctie en zelfs in Facebook Messenger én Instagram. Afhankelijk van je doelgroep, hun gebruik en je doelstelling kun je zo zelf kiezen uit optimale posities om aanwezig te zijn met je advertenties.

Gerichte targeting.

In welke branche jouw organisatie ook zit, er is een grote kans dat jouw doelgroep aanwezig is op social media. Het aantal social media gebruikers in België en Nederland groeit namelijk nog steeds. Op welk kanaal ze actief zijn, hangt natuurlijk af van de branche waarin je werkt. Om een doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te targeten maak je gebruik van keywords, interesses, lidmaatschap van specifieke groepen, demografische informatie, apparaten en locatie. 

Gemakkelijk meetbaar.

In de Business Manager van Facebook (waar je zowel je Facebook als Instagram campagnes aanmaakt) vind je direct de resultaten die voortkomen uit jouw campagne. Je ziet hier de vertoningen van je advertentie terug, het aantal klikken, conversies, wat je hebt betaald per klik en hoeveel de totale campagne heeft gekost.

Invloed op je SEO.

WAT? Er is geen directe invloed van social media op SEO. Likes, shares het heeft geen directe invloed op een hogere ranking binnen het Google zoeknetwerk. Google wilt namelijk onafhankelijk zijn van bedrijven. MAAR, indirect is er zeker een bepaalde invloed vanuit social naar SEO. Hoe werkt het dan wel? Door meer bekendheid via social media te verkrijgen, vergroot je het zoekvolume naar jouw bedrijf in het Google zoeknetwerk. Als ze tussen hun zoekopdrachten een dienst jouw bedrijf tegenkomen, zullen ze daar eerder op klikken. Dit vergroot de click-through-rate (het percentage dat klikt op jouw website tegenover het aantal vertoningen)De tijd op jouw website is een belangrijke SEO-factor. Als je via social media goede content deelt, is de kans groter dan iemand lang op je website blijft. Zorg wel altijd dat de pagina waarnaar gelinkt wordt vanaf social media iets te maken heeft met die social media post. 

Zoals je hebt kunnen lezen, kan adverteren op social media een super sterk instrument zijn om meer brand awareness, website traffic en klanten te genereren. Nu is het geen rocket science om een simpele social campagne op te zetten, maar als je echt snel meters wilt maken en binnen no-time winst wilt behalen met je campagnes, let me know!

 

 


«   »