Wat zijn de voordelen van een contentkalender voor social media?

Gepubliceerd op 4 juni 2021 om 15:17


Geloof jij ook in de kracht van social media, maar blijf je het lastig vinden om je social media op de beste manier in te zetten? Wil je structureel en effectief aan de slag met je social media? Dan is een contentkalender wellicht perfect voor jou! Je kunt een contentkalender opzetten voor alleen je social media, maar je kunt de kalender ook gebruiken om al je marketingactiviteiten in te verwerken. 

Pas je planning aan door rekening te houden met belangrijke events of data. Werk rond deze belangrijke events zodat je kan inspelen op het ‘moment’. Denk hierbij aan feestdagen, inhakers (themadagen), actueel trending nieuws, etc.

Zorg dat je in ieder geval wekelijks inplant. Zo ben je flexibel om nog op actuele trends in te spelen. Maandelijks inplannen kan ook als dat goed voor je werkt en je voldoende content klaar hebt.

Engage/Engageer
Er zijn veel benaderingen die u kunt nemen om jouw merk op sociale media op te bouwen, maar berichten die engageren zijn een van de beste manieren om dit te doen. Gebruik dit soort posts om het verhaal van jouw bedrijf te vertellen. Focus op zaken zoals het opstartverhaal van je bedrijf, hoe je bedrijf gegroeid is en wat je nu doet, of zelfs een bedrijfswandeling. Stel je publiek een vraag of vraag hun mening over je nieuwste assortiment. Deze tactieken kunnen een gemeenschap en oprechte betrokkenheid opbouwen die grote sociale media beloningen opleveren.

 

Educate/Informeer
Educatieve posts zijn een geweldige manier om video's in je feed op te nemen. Dingen als "Hoe maak je..." video's, "achter de schermen"  of " wist je dat..." kunnen dienen om een leuk inzicht te geven in je bedrijf en merk. Gebruik dit soort posts om de kenmerken en voordelen van je producten te benadrukken en ze te laten opvallen ten opzichte van de concurrentie.

 

Exite/Prikkel
Posts die zijn ontworpen om op te winden, hebben waarschijnlijk de meeste kans om de aandacht van volgers te trekken. Deze posts laten vaak iets groots zien, vaak met betrekking tot een product of dienst. Bijvoorbeeld, een nieuw product in de kijker, een promotie of een verkoop. Dit is ook een geweldige manier om betrokken te raken bij onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw communituy.

Hou het kort en waardevol.

Mensen zijn vlug verveeld. Dat merk je al wanneer je van persoon tot persoon met iemand babbelt en diegene grijpt na een minuut verveeld naar zijn gsm om te zien of hij nieuwe berichten heeft. Op social media is de aandachtsspanne nog korter. Mensen richten hun aandacht niet lang op één ding. Social media zijn dus niet de plaats om langdradige teksten te schrijven. Schrijf dus enkel wat je écht wil communiceren en start met de belangrijkste punten. Hou het bij de essentie en bij enkele regels! 

 

Intigreer en maak het spannend.

Begin de tekst nooit met een saai intro of een nietszeggende zin, want dan klikken mensen niet verder. Denk goed na over die eerste zinnen en trigger de lezer daarmee om verder te lezen. Nogmaals, maak ze nieuwsgier en laat ze verder klikken naar jouw website, social mediapagina en/of contactgegevens.

 

Wees niet te zakelijk en gebruik emojis;

Social media zijn informeel. Wildvreemden praten met elkaar alsof ze op de basisschool met elkaar geknikkerd hebben. Dit geldt ook voor bedrijven. Als jij als bedrijf alleen maar serieuze corporate content plaatst, vrees ik dat je weinig mensen zal aantrekken. Communiceer duidelijk. Toon dat je een mens bent, toon je persoonlijkheid en geef je bedrijf een eigen stem. 

 

 

Breng variatie aan op je social media platforms. Switch tussen foto's, carrousels, reels, en experimenteer ook met video’s en ga een keer live. Ook als het duidelijk voor jou is wat wel en niet werkt, hou toch de variatie erin. µ

Laat sommige posts met regelmaat terugkomen want dat valt op. Bijvoorbeeld een wekelijks vraag en antwoord sessie, maar ook iedere vrijdag live gaan trekt mensen naar je platform. Iets dergelijks kun je doen op alle verschillende platforms, dus kijk welke het best bij jouw stijl of product past. Maak daarom ook beslist een social media plan. Structuur staat aan de basis van jouw succes op social media. Wees consequent. Het helpt niet om zo nu en dan te posten, of de ene week veel om vervolgens een week van de aardbol te verdwijnen.

Beschouw jouw Instagram profiel als een boek. Iedere foto die je plaatst is een nieuwe pagina, en alle pagina’s bij elkaar vormen één verhaal. En als je een goed verhaal hebt zullen Instagram gebruikers het maar al te graag willen lezen! Bij het plaatsen van een nieuwe foto op Instagram is het dus belangrijk om jezelf af te vragen of de foto iets bijdraagt aan je verhaal. Pas dan heeft het een toegevoegde waarde voor je profiel en daarmee je bedrijf. Op Instagram draait dus alles om het versterken van je merkverhaal, oftewel branding.

Hoewel branding ook op Facebook een rol speelt, is deze rol aanzienlijk kleiner dan op Instagram. Inhoudelijke samenhang van berichten is hier namelijk niet zo belangrijk. Dat komt deels door het design van Facebook in vergelijking met Instagram (Op Facebook is tekst primair aan beeld en worden afzonderlijke berichten los van elkaar geplaatst. Op Instagram is beeld primair en worden foto’s weergegeven als een fotoboek) en deels door het publiek op Facebook. Ik zeg inhoudelijke samenhang, omdat dit niet wil zeggen dat je geen eenduidige stijl op Facebook moet hanteren. Dat moet wel, je wilt namelijk wel herkenbaar blijven. 

Het verschil tussen Instagram en Facebook mag duidelijk zijn. Instagram draait om het creëren van een merkverhaal, Facebook draait om het verkopen van producten of diensten.

Gebruik deze tips om mensen te motiveren, streef naar het halen van de deadlines en zorg voor een gevoel van voldoening.
Het bedenken van content en acties is niet voor iedereen makkelijk. Vaak is social media en marketing/communicatie een ondergeschoven kindje. Een taak die er “even” bij wordt gedaan. Zonde, want zo mis je belangrijke contactmomenten met je volgers en (potentiële) klanten. Ik help je graag met het ontwikkelen van een contentkalender waar je zelfstandig of samen met ons aan gaat werken. Interesse? Neem vrijbljivend contact met mij op om de mogelijkheden voor jou op maat gemaakte contentkalender te bespreken.

 


«   »