Wat zijn de beste tijdstippen om te posten op social media?

Gepubliceerd op 29 juni 2021 om 11:54


Je hebt veel tijd gestoken in het maken van een mooie afbeelding, blog of video voor je socials, maar wat is nu de beste tijd om te posten op je social mediakanalen? Timing is minstens net zo belangrijk als de inhoud van het bericht. Je hebt maar een kort moment om gezien te worden. Het is dus raadzaam daar even goed bij stil te staan. 

Iedereen altijd online

Het aantal socialmedia-gebruikers is ook dit jaar weer toegenomen. Het heeft geboomd tijdens de coronaperiode toen veel mensen thuis zaten. Inmiddels heeft bijna 95% van de Belgen thuis toegang tot internet en men besteedt gemiddeld 96 minuten per dag aan internet. Afgerond is 9 op de 10 actief op social media en smartphonegebruikers checken hun telefoon maar liefst 221 keer per dag. Kortom; iedereen is voldoende online. Maar door de overdaad aan online content is het een uitdaging om tussen al het mediageweld op te vallen bij je publiek. Des te belangrijker om het juiste tijdstip uit te kiezen om je doelgroep te benaderen.

Timing

Veel bedrijven willen dan ook weten wat nu precies de beste timing is voor een social mediabericht. Over deze timing bestaan verschillende theorieën. De Amerikaanse nieuwswebsite Huffington Post heeft, op basis van internationaal onderzoek, richtlijnen opgesteld voor het posten van social mediacontent. Zij kwamen ten aanzien van de social mediakanalen Facebook, Twitter en LinkedIn tot de volgende adviezen:

 

Twitter
Twitteraars zijn (denk hier aan politici, journalisten ...), in vergelijking met andere social mediagebruikers, doorgaans doordeweeks actiever als ze onderweg zijn naar hun werk en doordeweeks gedurende schooluren en werktijden. Voor het hoogste aantal retweets kan men het beste posten om 12:00 uur, 17:00 uur en 18:00 uur. Om 12:00 uur en 18:00 uur scoor je naast veel retweets ook veel clicks.

  • Dinsdag, Woensdag en donderdag om 12:00 's middags.
  • Piekmomenten tussen 21:00 en 23:00 uur 's avonds.

 

Instagram
We hebben het hier over een jong publiek en over het algemeen vindt vooral rond etenstijden veel interactie plaats op Instagram. Het is ook een platform dat mensen vooral gebruiken in hun vrije tijd. Het maakt gebruik van een algoritme dat de ‘nieuwste posts’ laat zien, deze worden echter niet in chronologische volgorde getoond. Hierdoor is het ontzettend belangrijk om te posten tijdens piekuren voor maximale betrokkenheid bij je post, Instagram Story of IGTV.

  • Woensdag om 11:00 uur ’s ochtends
  • Vrijdagochtend tussen 10:00 en 11:00 uur
  • Dinsdag, woensdag en donderdag tussen 10:00 en 15:00 uur heeft Instagram de meest regelmatige betrokkenheid
  • Posten op zondagen kun je over het algemeen het beste vermijden, omdat dan de minste mensen actief zijn op Instagram.

 

Facebook

Ook Facebook is een platform dat veel gebruikt wordt door mensen in hun vrije tijd. Daarnaast zijn er veel bedrijven die volop gebruikmaken van Facebook. Daarom raden we de volgende momenten aan:

  • B2b-bedrijven kunnen het beste posten op woensdag om 11:00 uur ’s ochtends en tussen 13:00 en 14:00 uur ’s middags.
  • Voor b2c-bedrijven zijn maandag, dinsdag of woensdag om 12:00 uur het meest gunstig. Dit is vaak vlak vóór de lunchpauze.
  • Naast woensdag zijn dinsdag en donderdag ook dagen waarop er veel betrokkenheid kan worden gegeneerd tussen 8:00 uur ’s ochtends en 15:00 uur ’s middags en na 19:00 's avonds.
  • Zondag is over het algemeen de slechtste dag om te posten op Facebook.

 

LinkedIn

LinkedIn is een professioneel platform dat mensen vooral gebruiken voor hun werk. Hierdoor kun je het beste posten op werkdagen (maandag t/m vrijdag) en in de ochtenden:

  • De meeste mensen zijn actief op woensdag tussen 8:00 en 10:00 uur ’s ochtends en om 12:00 uur ’s middags.
  • Donderdag om 9:00 uur en tussen 13:00 en 14:00 uur ’s middags kun je ook veel betrokkenheid verwachten.
  • Vrijdagochtend rond 9:00 uur is er ook een flinke piek.
  • Posten op zondag kun je het beste vermijden.

 

Youtube

YouTube wordt door de meeste mensen gebruikt in hun vrije tijd, en vaak vooral in de avond, dit is ook belangrijke info wanneer je wil adverteren op YouTube:

  • Donderdag en vrijdag zijn de beste dagen om te posten
  • Je kunt het beste tussen 14:00 en 16:00 uur posten omdat de piekuren van YouTube tussen 19:00 en 22:00 uur ’s avonds zijn, je wilt dus dat jouw video dan paraat staat.
  • Maandag, dinsdag en woensdag worden gezien als de ‘slechtste dagen’ om te posten.

 

TikTok

90% van de TikTok-gebruikers gebruikt de app dagelijks. Hierdoor kun je in principe op bijna iedere dag en elk tijdstip posten, maar vooral op deze tijdstippen zijn de meeste gebruikers actief:

  • ’s Ochtends tussen 6:00 en 10:00 uur zijn er veel mensen actief.
  • ’s Avonds tussen 19:00 en 23:00 uur zijn ook momenten om veel betrokkenheid te genereren, dan is er een piekmoment omdat er veel jonge gebruikers actief zijn.

 

Mijn advies: blijf testen en ervaar zelf welke tijden en dagen jou veel views, clicks en comments opleveren.

Dus wat is nu de perfecte timing voor je social mediabericht? Die bestaat eigenlijk niet! De tijden uit bovenstaand onderzoek zijn handige richtlijnen en geven je een mooi inzicht in welke momenten in theorie gunstig zouden kunnen uitpakken. Belangrijk is echter om er niet vanuit te gaan dat dit een-op-een toepasbaar is; ieder bedrijf heeft zijn eigen dagen en tijden die goed werken. Ik persoonlijk post in de ochtend: voor we aan het werk gaan, 's middags: tijdens middagpauzes of 's avonds na het avondeten en meestal voor het weekend op een donderdag of vrijdag. 

Stel jezelf de volgende vragen: ‘Wat zijn mijn doelstellingen/ doelgroepen?’, ‘In welk land/welke regio bevinden mijn doelgroepen zich?’, ‘Op welke platformen bevinden zij zich voornamelijk?’ en ‘Hoe gaan zij om met deze platformen?’. Vervolgens is het een kwestie van trial and error. Test het een paar keer uit; plaats berichten op verschillende dagen en tijdstippen en ontdek wanneer de berichten de beste respons genereren. Leer vooral het gedrag van je doelgroep heel goed kennen.

TIP: In Facebook zit een handige manier om achter de beste timing voor Facebook te komen. Door bij de paginastatistieken te kijken naar het gedrag van de paginabezoekers. Deze informatie wordt contant geüpdatet.

 

Heb je nog vragen? Wil je meer info? Aarzel niet en neem contact met me op! 


«   »